onsdag 3 februari 2010

Veckans matlista

Här hemma har vi efter nyår försökt att få lite mer struktur i mathandlingen.
Vi älskar att äta gott och anser att både vi och barnen är värda den bästa maten vi kan få tag på.
Vilket innebär att du väldigt sällan hittar halvfabrikat hos oss.
Det mesta görs av mor i huset från grunden. Gärna och ofta långkok, färska grönsaker och annat gott.

Dock har vi väl känt ett tag att vi inte riktigt haft pejl på hur mycket som går åt här hemma och man får ibland slänga en del för man planera vissa maträtter som aldrig blir gjorda. Oftast pga tidsbrist.

Nu har jag dock börjat ägna en del av helgen för att göra veckomatlistor och inhandlingslistor.
Lista på lista!

Försöket är att få in kött, kyckling, fisk, soppa och nåt smaskigare lyxigare under helgerna.

Än så länge känns det som att det funkar alldeles utmärkt med både handligen och pengamässigt.
Dock förändras ju inte tidsbristen och som idag hade jag inte alls någon lust att ställa mig och laga mat.
Tiden hade försvunnit för snabbt idag.
Kom på att en av veckans mat skulle vara linssoppa.
Snabbt fram med en kastrull och ingredienser och 20 min senare står soppan och puttrar och varma ostsmörgåsar står i ugnen.

Snart är det helg igen och veckorna verkligen rusar förbi.
Helgen tillbringas med mor och loppisbesök.
Ett sååå efterlängtat besök hemma hos goaste väninnan Tina.
Äntligen blir det av!!
Maken ska på galej med jobbet och jag får lite tid för mig själv.

Nja nu ljög jag väl lite hela helgen tillbringas inte med mor och far. Men en del av den.
Sen kommer det middagsgäster på lördagen. Man kanske skulle slå upp en kokbok igen och planera maten.

Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar